Roaming

Som del af et nyt EU direktiv har du nu mulighed for at skifte udbyder, når du er i udlandet. Direktivet træder i kraft pr. 1. juli 2014.

Du kan lave en samlet aftale med en ny udbyder af tale, SMS og data, inden du tager af sted.

Eller du kan lave en aftale på data alene, efter du er taget af sted. Til begge typer aftale beholder du dit telefonnummer, og du kan ringe, sende SMS og gå på nettet i EU/EØS-landene, præcis som du plejer. Forbruget bliver dog afregnet af den valgte udbyder, og har du brug for hjælp, er det udbyderens kundeservice, der hjælper dig.

Alternative Roaming Provider – tale, SMS og data

Inden du rejser, kan du vælge en alternativ udbyder af tale, SMS og data. Det hedder Alternative Roaming Provider (ARP).

Du får fx tilbudt en ny udbyder af dit rejsebureau, eller når du bestiller flybilletter online. Med ARP kan du bruge tale, SMS og data i alle EU/EØS-lande og behøver ikke indstille din mobil.
Når du har lavet en aftale med den nye udbyder, sender de en SMS, e-mail eller brev som bekræftelse på, at din aftale er aktiveret. Bekræftelsen vil også indeholde prisinformation og andre relevante oplysninger fra udbyderen.

Når du kommer tilbage til Danmark, kommer du automatisk tilbage på dit eget netværk.

Local Break Out – kun data

Når du er ankommet til din udlandsdestination, kan du vælge en alternativ udbyder af data. Det hedder Local Break Out (LBO). Vær opmærksom på, at du stadig afregnes af dit eget selskab på tale, SMS og MMS. Det er altså alene data, du køber hos den alternative udbyder.

Du får fx tilbudt en ny udbyder, når du lander i en lufthavn, ankommer til dit hotel eller lignende. Med LBO bruger du data på det netværk, som udbyderen ejer i det pågældende land. Det betyder, at du selv skal vælge udbyderens netværk på din mobil.

For at bruge data på den valgte udbyders netværk skal du desuden ændre adgangspunktet (APN) på din mobil.

Når du har lavet aftalen med udbyderen, sender de en SMS eller mail som bekræftelse på, at din aftale er aktiveret. Bekræftelsen vil også indeholde prisinformation og hjælp til, hvordan du ændrer dine mobilindstillinger for at kunne bruge data.

Vigtigt: Skift tilbage til dit eget netværk for at bruge data i Danmark!

For igen at kunne bruge data på dit eget netværk netværk når du er tilbage i Danmark, skal du sikre, at adgangspunktet (APN) i din mobil er ændret tilbage til det oprindelige navn.