Mail med omtanke

Mail er et fantastisk værktøj, men det skal anvendes korrekt. Mange, særligt virksomheder, får idag scannet deres indgående mails. Det stiller krav til både opsætningen af mailserveren, men også til brugeren. Herunder har vi samlet nogle gode råd til dig, der bruger mail.

  1. Har jeg husket at skrive noget i emnefeltet? Gør det!
  2. Har jeg vedhæftet dokumenter ud overet par megabyte? Brug en fil tjeneste istedet (dropbox.com, wetransfer.com etc)
  3. Har jeg mere end én adresse i TIL feltet?
    1. Har alle gavn af at vide, at resten har fået besked? Flyt dem til CC feltet!
    2. Hvis ikke, så flyt dem til BCC feltet!
  4. Drejer mailen sig om noget vigtigt, hvor jeg forventer et svar eller en reaktion?
    1. Har du ikke en aftale med modtager om hvordan I korresponderer med vigtige mails? Få det!
    2. Sender du ikke til modtager jævnligt? Send først en ‘prøve’ og check at du får svar!
  5. Der er met udstyr indblandet når du sender en mail – og kun én skal være i stykker!
    1. Den maskine du sender din mail fra.
    2. Den mailserver du afleverer mailen til.
    3. De DNS servere din mailserver bruger til at slå modtageren op med.
    4. Den scanning der scanner udgående post fra dit posthus.
    5. Den eller de mailservere, som modtager og videresender mail til modtageren.
    6. Den eller de scannere, der scanner videregående mail på disse posthuse.
    7. De DNS servere, modtagerens mailserver bruger til at godkende afsender.
    8. De blacklists, som lister afsendere som aktuelt betragtes som farlige.
    9. Den scanner, der scanner indgående mails til modtagerens mailserver.
    10. Modtagerens mailserver.

Har du behov for et tjek på, hvorvidt din mailløsning kører på skinner, så kontakt os!